Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /data03/virt40784/domeenid/www.yinyang.ee/htdocs/wp/wp-includes/plugin.php on line 580

Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /data03/virt40784/domeenid/www.yinyang.ee/htdocs/wp/wp-includes/plugin.php on line 580
Varasügis – yin’i-yang’i ideaalne tasakaal | Yin-Yang jooga

Yin ja Yang jooga eesmärgid on samad, ehkki mõningate erinevustega: Yin jooga töötab keha “peidetud poolega”, puudutades liigeseid, kõõluseid, sidekudesid, energiameridiaane, närve ja vereloome- ning hingamiselundeid.

Yang jooga praktika toetab läbi erinevate liikumiste keha tugisüsteemi ja lihaste stabiilsust ning pakub võimaluse märgata, kuidas peenem energia (hingamine, tähelepanu, tunnetus) kehas liigub, puudutades selle erinevaid osasid.

Black Dog Yoga

Varasügis – yin’i-yang’i ideaalne tasakaal

Taoistid – nagu vanad eestlasedki – peavad suve lõpust suurde sügisesse ülemineku aega “vananaiste suveks”. See on periood septembri algusest mihklipäevani, kui yin ja yang on looduses ideaalses tasakaalus ning Maa elemendi jõud kõige vägevam. Päev ja öö on enam-vähem sama pikad, õhutemperatuur on mõõdukas, väiksemad rändlinnud on läinud, suurematel on teekond veel ees, saagikoristus kestab. Õhus on rahunemise võnge – suvine küllus on lõppenud, aga sügisvärvid alles lähenevad oma kirkusele ja sügavusele. Maa valmistub puhkamiseks. Varasügisese toiduvalmistamise märksõnadeks on soojus, küpsetamine ning hautamine mõõdukal temperatuuril – toore ja külma söömise aeg on möödas, toiduvalmistamise ja toiduainete valimise fookus liigub sisemuse soojendamisele.

SügisSügis

5 elemendi teooria järgi on Maa element kese, läbi mille toimub aastaaegade üleminek ühest teiseks. See kordub neljal pööripäeval: talvisel, kevadisel, suvisel ja sügise ajal.

KõrvitsSügis

Maa element valitseb inimese sees põrna ja magu – kuigi hiinlased nimetavad organina põrna, mõtlevad nad funktsioonide mõttes ka kõhunääret. Põrna kutsutakse hiina meditsiinis “seedimise tuleks” ja mitte asjata – põrn peab hakkama saama muutustega toidulaual ja energiatootmises, mis kaasnevad aastaaegade ja kliima muutumisega, samuti aitab põrna yang (kõhunäärme ensüümid) maol toidust eluks vajaliku energia ja toitained kätte saada.

Põrna-mao tasakaalustamist saab sügisel toetada toiduainete ja toidu valmistamisviisiga, mis harmoniseerivad keset inimese sees. Kõigepealt tasub kõrvale jätta suvine harjumus süüa rohkelt toorest, värsket ja külma. Kui suvel oli selleks oma otstarve – sisemust jahutada ja niisutada – siis sügisel tuleb hakata sisemust soojendama! Köögiviljadest sobivad kõige paremini aegamööda maa sees või peal küpsenud annid, mis on kogunud kasvamise käigus energiat oma juurde või vilja. Öeldakse, et need “aitavad energial liikuda sissepoole” nii nagu looduses hakkab energia liikuma juurtesse. Näiteks porgandid, kaalikad, maguskartul ja tavaline talvekartul, maapirn, pastinaak, naeris, kõrvits, peet, kapsas, jamss ja oad. Nendest valmistatud hautised, köögiviljade küpsetamine madalal tulel on parim viis oma sisemuse soojendamiseks, et viia energia keha sisemusse. Kuna maa-elemendi värviks on kollane-kuldne, sobib minu arvates siinsetes oludes Maa elemendi maskotiks kuldkollane kõrvits: vormilt ümar, olemusel paigal ja muutumatu, valminud aeglaselt, kergelt magusa maitsenüansiga, sobib nii soolase kui magusa roa valmistamiseks, nii keetmiseks kui küpsetamiseks. Siidise konsistentsiga kõrvitsa püreesupp kerge ingverilisandiga on suurepärane ja toitev sügistoit! Ega naljata beebidele, kelle seedesüsteem on õrn ja väljaarenemata, pakuta päris-toiduga tutvumiseks esmalt just kõrvitsapüreed – selle seedimisega saab hakkama nii imik kui rauk.

Teraviljadest tasakaalustavad magu-põrna hirss ja mais, (magus) riis – risotto metsaseentega on järjekordne näide sügisesse sobivast kõhutäitest – pähklid, sojaoad, amarant. Puuviljadest sügisõunad, ploomid, aga ka aprikoosid. Sügisene õunakook, küpsetatud hooajalised puuviljad kaneeli ja rosinatega on omal kohal nagu ka sisemust soojendavad maitsetaimed ingver, küüslauk, sibul; kaneel, kardemon, rosmariin, tüümian, basiilik. Need taimed ja vürtsid aitavad “seedimise tuld” üleval hoida, soojendavad, aga ei vii energiat kiiresti keha väliskihti nagu näiteks tšilli või teised pipralised.

pille9_2015-10-17_3901_foto-siimvahur

Peenardelt korjatud lopsakas lehtpeet või –kapsas tasub kergelt läbi hautada nagu ka oad ja teised köögiviljad. Roheline kraam on mõistlik sügavkülmutada või kuivatada, et hoida talvisel perioodil käepärast kohalikud maitsetaimed.

Sügisel on tark vältida toiduaineid, mis toovad kehasse liigset niiskust (toores toit, palju külma mahla, salateid, liigselt piimatooteid) – see võib tekitada nohu, röga ning liigset lima hingamisteedes. Aastaaega sobimatut toitu ja väliseid ilmastikunähtusi peetakse hiina meditsiinis peamisteks haigusetekitajateks lisaks emotsioonidele.

Niiskus on sügise alguses peamiseks väliseks haigusetekitajaks ning viie 5 elemendi teooria järgi seotud hilissuve-varasügisega. Niisked ilmad ja madal õhurõhk aeglustavad energia liikumist kehas, tekitades väsimuse ja raskustunde. Vanad traumad annavad just nüüd tunda – trauma tagajärjel tekkinud qi ehk energia blokeerimine paneb niiskuse tagajärjel veelgi halvemini tundma.

 Maa häälestub puhkuseks. Ehkki linnatempo ei võimalda hoogu maha võtta, saab ometi suurendada neid hetki ja praktikaid, mis aitavad hingel rahuneda ja puhata: õdusaid küünlaõhtud sõpradega, kosutavat toitu, meditatsiooni-, hingamis- või joogapraktikaid, jalutuskäike looduse ilu ja värve nautides. Nauditavat iseendasse liikumist!

 

 

 

 

 

 

 

‹ Avalehele