Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /data03/virt40784/domeenid/www.yinyang.ee/htdocs/wp/wp-includes/plugin.php on line 580

Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /data03/virt40784/domeenid/www.yinyang.ee/htdocs/wp/wp-includes/plugin.php on line 580
Sügisejutud: kuidas jääda terveks, mitte ennast liigselt kurnata ning hoida energiatase üleval | Yin-Yang jooga

Yin ja Yang jooga eesmärgid on samad, ehkki mõningate erinevustega: Yin jooga töötab keha “peidetud poolega”, puudutades liigeseid, kõõluseid, sidekudesid, energiameridiaane, närve ja vereloome- ning hingamiselundeid.

Yang jooga praktika toetab läbi erinevate liikumiste keha tugisüsteemi ja lihaste stabiilsust ning pakub võimaluse märgata, kuidas peenem energia (hingamine, tähelepanu, tunnetus) kehas liigub, puudutades selle erinevaid osasid.

Black Dog Yoga

Sügisejutud: kuidas jääda terveks, mitte ennast liigselt kurnata ning hoida energiatase üleval

Praegu on looduses aeg, kus sügis avab oma värvilist poolt: suvi on seljataga, aga õues on veel plusskraadid, palju värve ning päris sügispimedust raagus puudega pole saabunud. Õnneks :-)

Taoistliku loodusfilosoofia järgi on vastandite paarina tuntud yin (vesi/külm) ja yang (tuli/kuum) omavahel tihedalt seotud ning pidevas muutumises. Pidevat liikumist on kõige lihtsam märgata maal: seesama heinamaa, mis suvel kasvatas vöökõrguse rohu, jääb septembri keskpaigaks madala muruga talve ootama; seesama metsatukk, mis peegeldas suvel rohelise kõiki varjundeid, on sügisel vahetanud kuue pruuni vastu. Loobudes sellest peagi täielikult…  Suvine heinamaaSügisene heinamaa Jassuga   

Sügise saabumisega kaasneb suur energeetiline muutus väliskeskkonnas: järk-järgult suureneb yin energia osakaal (külm, vee-energia), looduses liigub energia juurtesse ning protsess kulmineerub maksimaalse külma ja pimeda talvega.

suvelSügisel

Praegune periood sügisesest pööripäevast on aeg, kus yin-yang on looduses enam-vähem tasakaalus. Kuid suund on yin energia suurenemise suunas. See mõjutab ka inimesi ning tark on hakata energiat vaikselt sissepoole tooma.

Aastaaegade vaheldumise perioodil on aktiivne maa element, mis kehas vastutab põrna ja mao eest – see on justkui proov, kuidas me suudame “seedida” muudatusi väliskeskkonnas ja üle minna uude tsüklisse.Suvel kasvab isegi katuspihlakad

Mida siis sügisel teha, et toetada põrna ja mao energiat?

Lihtsustatult võib öelda, et magu seedib, annab saadud energia põrnale ja põrn jagab selle kogu kehale laiali ehk muundab ning transpordib saadud energia kehasse laiali. Põrna nõrga energia korral ilmneb kaks põhilist probleemi: raskused seedimisega ja niiskuse kogunemine kehasse.

 Hoia seedimise tuli lõkkel ja väldi niiskuse kogunemist

Põrn on toitumise koha pealt organ, mis energiat toodab ja hoiab üleval meie seedimise tuld, aidates seedimisest toiduenergia kätte saada. Hiina meditsiini järgi on halb seedimine kõigi krooniliste haiguste algus – seedetuli on oluline ja see on omakorda seotud immuunsüsteemiga. Kui põrn on “paigast ära”, hakkab selle energia liikuma vastassuunas: ülespoole liikumise asemel alla, tekitades kõhulahtisust (ka vesist või seedimata toidu osadega) ja seedimisraskusi või kõhupuhitust.

Põrna teiseks ülesandeks on niiskuse ümbertöötlemine ja selle transport kehas. Niiskust toovad kehasse piimatooted, värsked ja toored puu- ja köögiviljad, toorsalatid jmt. Niiskuse kogunemine avaldub tavaliselt kahel moel: pidev nohu, eritised (sh adenoidid) ja kehakaalu tõus. Seega – kui põrna yang on nõrk, niiskus koguneb. Sageli soovitatakse aga kaalu maha saamiseks salateid, toorest toitu ja lahjat jogurtit. Need kurnavad põrna yang-energiat, sest on kõik yin tüüpi toidud. Piltlikult öeldes on tegemist vee viskamisega ahju – tuli kustub lihtsalt ära ning lõpuks on ahi tule asemel vett täis.

Kuidas oma põrna turgutada?

Põrn armastab temperatuurilt sooja toitu ja jooke. Kui suvel passisid toored juurikad, siis nüüd on mõistlik ahjukuum neist korraks läbi lasta. Sisemise tule püsimise jaoks on hea süüa killuke metslooma- või lambaliha, lisades sisemust soojendavat küüslauku ja sibulat. Toored juurikad enne ja pärast puupliidi sooja :-)toored juurikadpllidsooja saanud juurikad

Põrna toniseerimiseks on väga hea ingver – nii värske kui kuivatatud – ja mesi ning kõik soojal temperatuuril joogid ja söögid (eriti “vedelad” söögid, näiteks supid). Eriti oluline on see lastel, kellel on põrna energia nõrk, mis tekitab kõhuvalu ja seedimisprobleeme – laste seedimine areneb välja alles puberteediks. Seega – põrn tahab turgutuseks sooja ning temperatuurilt külmad joogid-söögid võiksid sügisel menüüst välja jääda.

 Head taimed põrna heaks

Värke ingver ja kuivatatud ingver, näiteks tees, wok-roogades või küpsetistes. Ingver soojendab ja tugevdab põrna. Ingver on ka siis hea, kui kehas on palju niiskust.

Kuivatatud ja värske ingver 

värkse ja kuivatatud ingver 

Kaneelikoor, kardemon. Sisemise soojuse, põrna ja neeru yangi tugevdamiseks. Hea toidus.

kaneelikoor 

Gan Zao ehk lagrits (mitte see kommides tuntud lagritsJ), keeta tee. Väga hea põrna tugevdaja teena, tugevdab ka üldist energiat ehk qi’d. Väga hea kopsudele, sest niisutab kopse ja vähendab köha. Hea mürkide, paisete, mädakogumite eemaldamiseks, kuumuse väljasaatmiseks.

 Punane dattel. Tugevdab põrna, qi’d ehk üldist energiat ja verd. Väga hea kommi asemel, mida ka lapsed hea meelega suhu pistavad.

 Pisarhein –niiskuse väljaviimiseks, kaalu langetamise aspektist oluline. Sobib keeta pudru või supi sisse ning seda on väga mugav kasutada.

 taimedpisarhein

Kõik neid taimi saab minu käest, kes tahab oma taimevaru täiendada, andke märku.

 Tark liikumine toetab organite tööd

Pimeda sügisega kolivad liikumisharrastused siseruumidesse. Hiina meditsiini järgi on soovitav sügisel ja talvel valida harrastused, mis energiat ei kurna ega hajuta, vaid energiat keha sees hoiavad ja liigutavad.

Eelmises tunnis alustasime Yin joogas mao ja põrna meridiaanidega seotud harjutusi, sellega jätkame me järgmises tunnis. Ja nii nagu loodus sätib vaikselt puhkama ja võtab tuurid maha, on mõistlik endale rohkem puhkust anda ja mitte rassida looduse loomulikele rütmidele vastu.

Põrnale ja maole sobivad spetsiaalsed kanaleid avavad venitused.

põrnmagu

Mõnusat saabuvat nädalavahetust!

 PS: olen tänulik oma teadmiste eest hiina meditsiini osas arst Rene Brüklandile, kelle käe all olen nüüd aasta jagu hiina meditsiini ja taimeravi õppinud. See on alles algus:-)

 Kui arvad, et keegi saab sellest loost endale kasu, võid seda jagada. Kui soovid materjali kasutada, ole hea ja viita www.yinyang.ee

 

 

‹ Avalehele