Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /data03/virt40784/domeenid/www.yinyang.ee/htdocs/wp/wp-includes/plugin.php on line 580

Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /data03/virt40784/domeenid/www.yinyang.ee/htdocs/wp/wp-includes/plugin.php on line 580
Sirsasana ehk peapealseis: pöörates yin’i ja yang’i iseendas | Yin-Yang jooga

Yin ja Yang jooga eesmärgid on samad, ehkki mõningate erinevustega: Yin jooga töötab keha “peidetud poolega”, puudutades liigeseid, kõõluseid, sidekudesid, energiameridiaane, närve ja vereloome- ning hingamiselundeid.

Yang jooga praktika toetab läbi erinevate liikumiste keha tugisüsteemi ja lihaste stabiilsust ning pakub võimaluse märgata, kuidas peenem energia (hingamine, tähelepanu, tunnetus) kehas liigub, puudutades selle erinevaid osasid.

Black Dog Yoga

Sirsasana ehk peapealseis: pöörates yin’i ja yang’i iseendas

Taoistid ültevad, et nendes asendites pöörad sa iseeendas korraks “yin’i ja yang’i ümber”. See tähendab, et peapiirkond, mis on keha kõige yang’im (tule-elemendi, taeva ja ülespoole liikuva energia väljendus) tuuakse alla ja keha kõige yin’im ehk alumine piirkond (vee elemendi, maa-, allapoole liikuva energiaga seotud) tõstetakse üles. Taotlus teenib mitut kasulikku eesmärki korraga: tasakaalustab keha vastandenergiaid, parandab vere- ja lümfiringet, soodustab ajuverevarustust, stimuleerib närvisüsteemi ja tasakaalustab energiaringlust kolmes soojendist. Osad tekstid lubavad noorenemisele lisaks ka hallide juuste, kortsude tekke ja vananemise ilmingute -nagu näiteks dementsus või mälu halvenemine – pidurdumist. Selle hüpoteesi paikapidavust kontrolligu iga harjutaja ise oma praktika käigus.YinYang

Peapeal- ja kätelseis on suurepärased asendid füüsise (lihased, sidemed, luud) ja vaimu (keskndus, meel) “kokkutõmbamiseks keha keskteljele”. Pole võimalik saavutada tasakaalu nõgusa ehk banaan-tüüpi alaselja või “spageti-tüüpi-jalgadega” – poos laguneb koost ning halvemal juhul võib harjutaja ennast vigastada (ettevaaltust kaelapiirkonna ja lülisambaga!). Ümberpööratud asendite valdamisel on ka suur psühholoogiline mõju – hetked ja minutid asendite valdamisel on tõelised enesekindluse ja –usalduse “boosterid”: sa tead täpselt, kus on su piirid ja kui kaugele või kõgele sa suudad antud ajahetkes liikuda. See on põhjuseks, miks ümberpööratud asendid peetakse vaimse silmapiiri avardamise asenditeks.

Ümberpööratud asendid nagu peapeal-, kätelseis või skorpion pole kindlasti esimeste harjutuste seas, millega joogas alustada. Paljude jaoks käivitab pelgalt mõte oma keha ümberpööramisest ja teistpidi tasakaalustamisest hirmu ning ebakindlust. “Pea-alaspidi” poosid ei tundu alustajatele üldse loomulikud: napib nii tasakaalu, keskendumisoskust kui tugevust, et üldse proovida.

jooga1_2016-07-13 121032 9803_fotosiimvahur

Hea uudis on, et ümberpööratud asenditega saab alustada täiesti hirmu-vabalt, jalad maas.

Näiteks Puu asend ehk vrkasana on sobiv seisuasend tasakaalu õppimiseks, kus harjutaja toob ühe jäseme oma tugijalale ning kasutab sisse-ja väljahingamist käte liikumiseks ülepea, mis arendab tasakaalus püsimist. Sama eesmärki teenivad gramm raskema keerukusastmega Suure Varba Sirutus (utthita hasta padangusthasana) ja Kotkas (gurudasana), mis arendavad kindlat tasakaalu- ja stabiilsustunnet.

Algajad ei tasuks alahinnata ka Allavaatava Koera asendit kui ühte võimalust ülakeha ning pea “ümberpööratuse” kogemiseks.

Järgmiseks tasub ette võtta Turiseisu ehk küünla variatsioonid (salamba sarvangasana) ning Adra (halasana) asendid. Ka siin kehtib põhimõte: harjutamisel liikuda kergemalt raskemale ja lühemalt ajalt pikemale, teadvustades endale kogu aeg keha arengut. Võistlusmoment pole siin omal kohal, arengu tagab järjekindlus ja regulaarne kordamine.

Need asendid ei sobi raseduse, tugeva verejooksuga kuupuhastuse, kõrge silmarõhu või muude vereringe ja peaprobleemide korral – siis on mõistlik juba konsulteerida targematega.

Loodan, et need mõtted inspireerivad teid harjutama ja praktiseerima! Kui üksinda on igav, tule harjuta minu tundides koos mõnusa joogagrupiga igal esmaspäeval ja kolmapäeval Viimsis ja Pirital. Tunniplaani leiad siitsamast kodulehelt!

‹ Avalehele