Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /data03/virt40784/domeenid/www.yinyang.ee/htdocs/wp/wp-includes/plugin.php on line 580

Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /data03/virt40784/domeenid/www.yinyang.ee/htdocs/wp/wp-includes/plugin.php on line 580
Pole olemas perfektset joogapoosi – on kehapiirkonnad (luud, liigsed, lihased, sidekoed), kuhu asendid mõjuvad | Yin-Yang jooga

Yin ja Yang jooga eesmärgid on samad, ehkki mõningate erinevustega: Yin jooga töötab keha “peidetud poolega”, puudutades liigeseid, kõõluseid, sidekudesid, energiameridiaane, närve ja vereloome- ning hingamiselundeid.

Yang jooga praktika toetab läbi erinevate liikumiste keha tugisüsteemi ja lihaste stabiilsust ning pakub võimaluse märgata, kuidas peenem energia (hingamine, tähelepanu, tunnetus) kehas liigub, puudutades selle erinevaid osasid.

Black Dog Yoga

Pole olemas perfektset joogapoosi – on kehapiirkonnad (luud, liigsed, lihased, sidekoed), kuhu asendid mõjuvad

“Pole olemas perfektset joogapoosi – on kehapiirkonnad (luud, liigesed, lihased, sidekoed), kuhu asendid mõjuvad.” Need sõnad kuuluvad minu õpetajale Paul Grilley’le ja olen tema mõttega 100% nõus.  Elame ajal, kus (jooga)meedia on kujundanud arusaamise ideaalsest (jooga)kehast ja asendist. Sellel pildil on kõik täisulik – alates riietest ja meigist poosini välja. Kahtlemata on see esteetiliselt  nauditav vaatepilt aga neid, kes sellesse mudelisse mahuvad, on suhteliselt vähe. 

2014-09-03 123924 _5428

Esteetiliselisel perfektsusel – kui see loomupäraselt välja tuleb – pole iseenesest viga midagi, küll aga näen selle ületähtsustamises vähemalt kahte häda. Esiteks võib see olla suureks barjääriks joogasse sisenejate ehk alustajate jaoks, sest inimloomus võrdleb ennast ikka teistega.  “Ma ei paindu üldse”, “Ma pole kindel, kas suudan sirge seljaga istuda”,  “Ma ei suuda minutitki paigal püsida”, “Jooga on vist rohkem naiste ala” jne. jne. Nii arvavad ka paljud mehed, kes on küll joogast mõelnud, aga pole julgenud mõtet teoks teha.

Teine häda kaasneb tavaliselt matil, kui selgub, et “minu keha keeldub poosi võtmast” – veelgi hullem, kui selle tõdemuse hetkel  teevad kõrvalmattidel harjutajad sedasama “nagu muuseas”. 

Kui nüüd pole õpetajat, kes selgitaks joogapoosi mõtet – kuhu see asend peaks  mõjuma, milliseid liigeseid, lihaseid, sidekudesid peaks “kõnetama” – ja näitaks vähemalt kahte lisavõimalust asendi tegemiseks neile, kes sellega “hakkama ei saa”, on paljude jaoks jooga lõppenud.

 Toon arusaamise hõlbustamiseks näite – pool-lootos või täislootos-iste on eeskätt puusaliigeste  “avamiseks”,  mis eeldab head reieluu väljapööret. Kui see  on aga piiratud, võib harjutaja tunda valu hoopis põlveliigestes ning arusaamatuks võib jääda asendi mõte –  kuhu see tegelikult peaks mõjuma.  Seega on dialoog õpilase ja õpetaja vahel  joogas hädavajalik –  viimane on aga võimalik ainult siis, kui on selgus inimeste anatoomilistest, skeletilistest, sidekoelistest eripäradest ning liigeste erinevast liikumise ulatustest. Tsiteerides üht kolleegi: “Siis oskab õpetaja aidata ka juhul, kui matil on istet võtnud puuhobune”. 

Teine näide puudutab märksa keerulisemat poosi – turiseisu. Selle puhul räägitakse palju “tagurpidi-pööratud-asendi” kasust kehale, mis on tõepoolest õige ja vajalik. Väga vähe aga teatakse sellest, mis takistab osadel harjutajatel saamast torso, istmik ja jalad vertikaalselt üles, ühele joonele. Vastus peitub eeskätt kolmes (3) sekeleti segmendis (kael, õlavars, rangluu+abaluu), mida me workshopil uurime.

“Kuidas õpetada ja harjutada joogat funktsionaalselt” on teema, millega olen põhjalikult tegelenud viimased aastad: sukeldunud põhjalikult anatoomiasse, skeletilistesse eripäradesse, uusimatesse teadusartiklitesse sidekoest kui inimkeha läbivast maatriksist gel/sol  tasakaaluni välja.  5. septembril jagan oma workshopil seda kõike teiega. Võtame ette 8 olulist poosi (kuhu need mõjuvad ja millised on peamised füüsilised takistused): allavaatav koer, kobra, sild, turiseis/ader, lehm-kass, iste kandadel, pool-lootos, ette- ja tahapainutus. Lähtun anatoomilistest, skeletilistest, sidekoelistest eripäradest ning liigeste erinevast liikumise ulatustest, millega puutuvad kokku absoluutselt kõik õpetajad ja harjutajad – sõltumata joogastiilist, mida harrastatakse. Workshop võimaldab taibata anatoomiliste piirangute mõju asenditele ning annab teadmised, kuidas neid praktikas ületada.

Olen kursuse üles ehitanud nii, et käime läbi skeleti (liigsed, lihased, sidekoed) sõlmkohad ja uurime, kuidas need mõjutavad 8 olulise joogaasendi sooritamist funktsionaalsest (mitte esteetilisest) aspektist lähtudes. Iga asendi puhul on 1 kuni 3 võtmetähtsusega skeleti ja lihaste sõlmkohta, mis määravad soorituse “perfektsuse” või vastupidi – mille väärkasutamine võib harjutajale tuua vigastuse.

Samuti proovime, millised on alternatiivid keha mõjutamiseks, kui füüsis ei luba teatud asendeid sooritada. Seda viimast on oluline teada nii õpetajatel kui harrastajatel – öeldakse ju, et hea õpetaja ütleb õpilasele esmalt asendi sihtala(d), kuhu see mõjub (target areas) ning seejärel pakub vähemalt kaks alternatiivi, kuidas asendit sooritada.

Workshopi ülesehitus asanate ja sihtalade (skeletilised ja lihaselised-sidekoelised) kaupa:

  1. Adho Mukha Svanasana – Downward-Facing Dog – Allavaatav koer
  2. Sarvangasana + Halsana – Shoulderstand + Plow – Turiseis + Ader
  3. Urdhva Dhanurasana – Wheel pose – Sild
  4. Bhujangasana – Cobra – Kobra
  5. Chakravakasana – Cat-Cow – Lehm-kass
  6. Ardha Padmasana – Half-Lotos – Pool-lootosasend
  7. Vajrasana– Rock Pose – Iste kandadel
  8. Paschimottanasana – Forwardbend – ettepainutus

 Skeletilised sõlmkohad ning olulisemate lihaste kinnitumine:

Ülaselg (7 kaelalüli)

Rinnakorv (12 rinnalüli)

Alaselg (5 nimmelüli)

Rist-ja õndraluu

Vaagna asend ja kalded

Reie- ja sääreluu luu liikumise suunad ning ulatus

Õla- ja küünarliigsed: liikumise ulatused

 Koolituse aeg: 5. september

Kell 10-17.30

Workshop sisaldab ka ühte Yin jooga tundi.

Täpne infot jooga@yinyang.ee või eikner.pille@gmail.com

‹ Avalehele